Thursday 29 May 2014

dorector journal week 7

Bagaimana hendak menjadi pengarah yang bagus??

Pada minggu ini kami didedahkan tentang langkah, cara dan startegi untuk menjadi seorang pengarah yang bagus.

Pengarah yang bagus perlulah mengetahui dan pakar terhadap jenis-jenis shot untuk mempelbagaikan kesan yang menarik dalam filem beliau.
antara shot-shot asas ialah:

Long Shot

Tujuan asas shot ialah untuk menunjukkan dengan jelas imej-imej bermakna kepada penonton. Jurukamera terlebih dahulu mengetahui visual sebelum ia dirakamkan. Oleh itu jurukamera tidak perlu sangat bergantung kepada Pengarah seratus peratus bagaimana untuk membuat shot-shot yang berkesan.





medium shot
Lebih banyak seseorang jurukamera mengetahui berkaitan 'komposisi gambar' lebih mudah serta berkesan baginya untuk menjelaskan peristiwa berkenaan. Walaupun Pengarah boleh melihat gambar yang dirakam melalui 'monitor' namun jurukamera juga perlu tahu bagaimana untuk membuat shot-shot yang berkesan. Shot-shot untuk televisyen mempunyai peraturan tertentu berkaitan shot-shot yang dibuat.





extreme close up
Close Up dan Extreme Close Up merupakan frame atau bingkai yang biasa dalam bahasa visual di televisyen. Ukuran Close Up yang betul ialah dari paras bawah dada hingga atas kepala dan ruang di atas kepala yang dikenali sebagai Head Room hendaklah kelihatan selesa.








close up
Dari aras bawah dada hingga ke atas kepala. Shot ini tidak mempunyai head room yang selesa.











two-shot
Shot dimana kedua-dua subjek dirakam, terdapat juga apa yang dipanggil three-shot.













over shoulder shot
Shot dari atas bahu orang yang berhampiran dengan kamera. Memperlihatkan perbualan 
diantara subjek-subjek









selain daripada juru camera,pengarah juga harus mengetahui berkenaan jenis-jenis shot agat karya yang dihasilkan lebih menarik.

No comments:

Post a Comment